Kazalo po Svet elektronike forumu Svet elektronike
Revija za prave elektronike
 
AlbumAlbum   Pomoč pogostih vprašanjPomoč pogostih vprašanj   IščiIšči   Seznam članovSeznam članov   Skupine uporabnikovSkupine uporabnikov   Registriraj seRegistriraj se 
 Tvoj profilTvoj profil   Prijava za pregled zasebnih sporočilPrijava za pregled zasebnih sporočil   PrijavaPrijava 

posebnosti električnega omrežja na barkah

 
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    Kazalo po Svet elektronike forumu -> Analogna elektronika
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo  
Avtor Sporočilo
bojan123
Začetnik


Pridružen/-a: Čet Avg 2009 21:43
Prispevkov: 13

PrispevekObjavljeno: Pon Nov 16, 2009 2:13 pm    Naslov sporočila: posebnosti električnega omrežja na barkah Odgovori s citatom

Zanimajo me posebnosti električnega omrežja na ladjah - jahtah.
Torej gledal sem eno električno shemo karbonske jahte (jadrnice) in...

prva nelogična stvar je zakaj gre pri AC toku poleg faze tudi nula čez varovalko.

Druga nejasna zadeva je zakaj so preseki vodnikov - predvsem za DC tok do dvakrat večji kot je potrebno oziroma se uporablja v hiši, avtu...

Tretja nepoznana stvar je galvanični izolator (galvanic insulator) vezan za "shore" priklop. Ne vem sicer pravilne vezave ker gledam blok shemo, (zgleda da je samo zemlja peljana čez), na wikipedi pa sem našel da je galvanična izolacija ločitev dveh tokokrogov - torej rekel bi da je eden od načino ločitve AC tokokroga marine z barko možno izvesti z "transformatorjem" razmerja 1:1 - samo tu čez potem ne peljemo zemlje ampak fazo in nulo.

Četrta nepozna stvar je cinkova elektroda - katoda, ki je montirana pod vodno gladino. Na wikipedi sem prebral da kadar združiš kovini različnega galvaničnega potemciala medsabo in ju potopiš v elektroli (slana voda) dobiš v bistvu baterijo, kjer se med katodo in anodo inducira napetost, tok ki pa teče med njima pa odnaša proste ione - kar v dolgoročnem merilu privede do poškodbe materiala in posledično se lahko barka potopi.
No na barki je pod vodno gladino polno kovinskih delov (pogonski vijak, os,kobilica, odprtine za izpust odplak, os smernega krmila...), trup pa je iz karbona ki je tudi do neke mere električno prevoden.
Torej če prav razumem tu dodamo cinkovo katodo zato da preprečimo trošenje ostalih kovinskih delov, vsi ostali kovinski deli in cinkova katoda pa morajo biti na skupni masi - povezani med samo z bakreno žico?
No na wikipediji je govora tudi o stray current corrosion, bi prosil če kdo razloži kaj to je?

Naslednja nejasna stvar je zaščita proti streli - barka ima na izpostavljenih točkah strelovode, predvsem jambor je ena od teh, vse te točke pa so povezane med sabo in posebnimi ploščicami na obeh bokih trupa pod vodo. V načrtu je še "immersed ground plate" ki je povezan na "ground bus bar" kamor so priključene tudi cinkove elektrode in "AC ground bus bar" ter "DC negativ bar".

Potem pa je tu še inverter - ki pretvarja DC v 50HZ AC, zanima pa me ali sta oba povezana paralelno v AC omrežje in se generator prilkjuči na AC bus ko se sinhronizira z inverterjem (imata oba isto frekvenco). Torej da ko je potreba po polnjenju baterij, da ne pride do izpada napajanja porabnikov.

In tu je še "battery isolator", za katerega ne vem čemu služi, na wikipedi pa sem prebral da je to v bistvu naprava ki ščiti baterijo pred popolnim izpraznjenjem in jo odklopi v primeru da napetost preveč pade.

VEm da je veliko vprašanj, večinoma sem že iskal po internetu (predvsem wikipedia) pa nisem našel dobre razlage, zato prosim če lahko tisti ki želite pomagati pač vsak obrazloži enega od vprašanj. Pa vnaprej hvala.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
Energetik
Novinec


Pridružen/-a: Ned Dec 2009 22:33
Prispevkov: 4

PrispevekObjavljeno: Pon Dec 07, 2009 12:28 am    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

1. Zakaj je varovalka v nuli:

Pri nas velja pravilnik o rekreacijskih plovilih, ki je v skladu z evropsko direktivo o plovilih. Najdeš ga tu:

http://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?urlid=200542&stevilka=1650

Ta pravilnik ima svoj seznam standardov, tu:

http://www.uradni-list.si/files/RS_-2009-042-02049-OB~P001-0000.PDF

Standard ISO 13297, ki ga najdeš tu:

http://www.sychut.com/nav/el/ISO13297.pdf

pa zahteva, da varovalka izklopi tudi nulo.

2. zaradi padcev napetosti. V hiši imaš 230V in ti nekaj V padca nič ne pomeni, pri 12V na barki ti pa nekaj V pomeni veliko.

3. To je ločilni trafo. Preprečuje DC tokove, ki bi lahko tekli med barkami skozi morje.

4. Odgovoril si že sam, elektrokorozija žre cink, ki ga pač zamenjaš, vse ostalo kovinsko pa ostane celo. Stray current pa so blodeči tokovi, ki lahko nastanejo npr ko je nekdo po pomoti priključil plus akumulatorja na ohišje pomožnega motorja, na glavnega pa minus, požrlo bo bolj pozitivnega. Blodeči tokovi nastanejo tudi v zemlji zaradi enosmernih sistemov (železnica)

5.Če steče tok strele skozi jambor do kovinskega balasta v kobilici in nato skozi nekovinsko lupino v morje, naredi tam luknjo, ki lahko hitro potopi barko. Zato ga spelješ v kovinsko ploščo, ki je v stiku z morjem.

6. Ko imaš AC omrežje, ne rabiš inverterja, takrat polniš akumulatorje.

7. battery isolator je stikalo, s katerim izklopiš plus akumulatorja
http://www.segelladen.de/Inhalt-untergruppen47/Batterieschalter.htm
Zaščita proti izpraznjenju je pa druga reč.
Pa še en standard za DC napeljavo:
http://www.sychut.com/nav/el/ISO10133.pdf

_________________
Lep pozdrav
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
bojan123
Začetnik


Pridružen/-a: Čet Avg 2009 21:43
Prispevkov: 13

PrispevekObjavljeno: Pon Dec 14, 2009 5:33 pm    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Energetik je napisal/a:
1. Zakaj je varovalka v nuli:
Standard ISO 13297, ki ga najdeš tu:

http://www.sychut.com/nav/el/ISO13297.pdf

pa zahteva, da varovalka izklopi tudi nulo.


samo ali lahko to zahtevo razložiš s strokovne plati. Osebno mi ni jasno zakaj potrebuješ varovalko na nuli, saj varovalke so zato da ščitijo vodnike in če je tok prekoračen bo tokokrog prekinjen če prekineš fazo, zakaj bi moral prekiniti tudi nulo.
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
Energetik
Novinec


Pridružen/-a: Ned Dec 2009 22:33
Prispevkov: 4

PrispevekObjavljeno: Tor Dec 15, 2009 7:41 pm    Naslov sporočila: Odgovori s citatom

Vtikač lahko vtakneš v vtičnico na obali na dva načina, če bi bila varovalka samo v eni žili, je na tej lahko faza ali nula, pač glede na povezave v kablu.

Varovalke so tudi za to, da ščitijo tebe pred posrednim dotikom delov pod napetostjo. Ko pride v napravi do okvare izolacije in se faza stakne z ohišjem, dobimo okvarni tok od dovoda preko varovalke, po fazi do ohišja, in po zaščitnem vodniku v ozemljitev. Varovalka mora v tem primeru izklopiti.

_________________
Lep pozdrav
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo
Pokaži sporočila:   
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    Kazalo po Svet elektronike forumu -> Analogna elektronika Časovni pas GMT + 1 ura, srednjeevropski - zimski čas
Stran 1 od 1

 
Pojdi na:  
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu
Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group